Is There Anybody Out There?

Noora Nieminen miała być mistrzynią świata w łyżwiarstwie. Kiedy wspaniale zapowiadająca się szesnastolatka zostaje zamordowana własnymi łyżwami, pryskają nadzieje trenerów i rodziców. Kto jest mordercą? Może „król karaoke” Vesku Teräsvuori? A może postrach Espoo, pedofil molestujący małe dziewczynki? A może mordercą jest jednak ktoś z najbliższych Noorze osób? Nadkomisarz Maria Kallio jest już w siódmym miesiącu ciąży, lecz nie przeszkadza jej to poświęcić się całkowicie rozwiązywaniu tej zagadki. Do tego dochodzi jeszcze rywalizacja pomiędzy Marią a jej dawnym przeciwnikiem, Perttim Strömem, o stanowisko szefa wydziału kryminalnego. Skoro spirala śmierci raz zostanie puszczona w ruch, niełatwo ją zatrzymać. (merlin.pl)

 

Bardzo fajnie mi się czytało ta książkę. Polubiłam nadkomisarz Marię Kallio, która z pokaźnym brzuchem próbuje złapać mordercę łyżwiarki. Jest rezolutną, bystrą, ciepłą i wrażliwą osobą. Książka jest kryminałem, ale w sumie też i fajną książką obyczajową. Maria Kallio jest jak Wallander – zwyczajną, wrażliwą, normalną kobieta z krwi i kości. Tyle że Wallander jest mężczyzną (haha) no i nie poukładało mu się w życiu jak Marii Kallio.  Pomijając całą historię kryminalną, która jest bardzo dobrze nakreślona i osiąga odpowiednie napięcie, pani nadkomisarz potrafi przekląć, wkurzyć się,  ma swoje dylematy, zmartwienia, uczucia o których czytelnika informuje:

„Chyba potrzebowałam tej ciąży by pozwolić sobie wreszcie być słabą kobietą, chocby przez pół dnia. Chyba musiałam sobie wreszcie zdać sprawę z tego, że moje zachowanie wpływa także na innych. Może powinnam się nauczyć nieco lepiej się o siebie troszczyć. Nauczyć się wybaczać sobie niepowodzenia”

Prawda to, że kobieta w ciąży przewartościowuje nagle swoje życie…

„W jakim świecie przyjdzie żyć Ziarenku, kiedy będzie miało tyle lat co ja?, Nie znałam płci dziecka, które nosiłam pod sercem i nawet nie chciałam jej poznać. Kiedy się urodziłam, rodzice czuli rozgoryczenie bo nie byłam chłopcem i kładli mi to do głowy przez całe moje dzieciństwo. Z biegiem czasu ich rozgoryczenie się pogłębiało ponieważ kolejne dzieci były nieodpowiedniej płci. Teraz sama byłam w ciąży i moje dzieciństwo stawało się dla mnie coaz bardziej rzeczywiste, nie było już zwiewnym welonem wspomnień, lecz stygmatem i do tej pory niezagojoną blizną. Właśnie dlatego tak bardzo się bałam zajść w ciążę bo miałam świadomość, że wychowując dziecko mogę popełnić tysiące błędów. Że z mojej winy za trzydzieści lat, mój syn czy córka będzie na kozetce psychoanalityka leczyć nerwice albo zapijać je w knajpie”.

Świetna postać. Świetna książka. Aaaa…. i Noora (ta zamordowana łyzwiarka) czytała książkę „Smilla w labiryntach śniegu”, która niedawno sobie nabyłam.. proszę. Zbieg okoliczności.

Teraz poluję na „Kobietę ze śniegu” tej samej autorki. A okazyjnie bo za 10 zł (!) nabyłam Złodziejkę z tą fajną okładką – Sary Waters. Mrr… No jak tu nie korzystać z TAKICH okazji..

9 uwag do wpisu “Is There Anybody Out There?

  1. książka mi się spodobała z opisu :)

    przez Cię kupiłam inną, którą też wychwalałaś tutaj.

    a za dychę, to wybaczam i nic nie mówię :)

    Polubienie

  2. ja wypełniam moje postanowienie o książce z pensji :)

    no jak juz mówiłam, to przeczytałam 30 stron i mi się podoba. zobaczymy jak bedzie dalej :)

    Polubienie

  3. a jednak się podobało, cieszę się :)
    moja „Złodziejka” też już dotarła :) ale gdzie Ty swoją dorwałaś tak tanio ….? szczęściara ;)

    Polubienie

  4. po dwóch przeczytanych recenzjach – twojej i net.y.y. – jestem coraz bardziej ciekawa tej książki;
    „złodziejkę” za dychę też bym chętnie nabyła:)

    Polubienie

Skomentuj

