[o ksiazkach]

"Historia Edgara" David Wroblewski

Cudowna, nostalgiczna, pięknie podana opowieść o niemym chłopcu Edgarze, żyjącym gdzieś w stanie Wisconsin, w głębi prowincji. Rodzice zajmują się psami: ich wychowaniem, tresurą. Rodzice mają swoje tajemnice, szczególnie ojciec i stryj Claude, który nagle się pojawia. Wyczuwa się między dwoma mężczyznami nienawiść. Z jakich powodów? co się wydarzyło?

Po śmierci ojca Edgara, Claude próbuje zająć jego miejsce.  Sytuacja zaczyna się zmieniać. Chłopiec i tak zamknięty dość w sobie, porozumiewający się ze światem tylko przy pomocy języka migowego nie czuje się już dobrze i bezpiecznie w swoim domu. Jego jedyną przyjaciółką jest suka Almondine, z którą łączy go prawdziwa więź przyjaźni, porozumienia, czułości. Te wszystkie opisy gestów, spojrzeń, zachowań są wzruszające (szczególnie dla miłośniczki psów, jaką jestem).

„Południowe pole ograniczają dwa pofałdowane wzgórza, jedno w pobliżu ich podwórka, drugie kawałek dalej. Pośrodku znajduje się sterta kamieni, mała kępa brzóz i krzyż. Rośliny łąkowe układają się falami targane sierpniowym wiatrem.

Edgar przedziera się przez pole, próbując zgubić Almondine. Jak zawsze bawią się.

Pokonuje stertę kamieni, nurkuje pod brzozę i leży tam, starając się zachowywać jak najciszej. Zerka na biały krzyż, stojący samotnie między nim a podwórzem, i po raz kolejny zastanawia się, co on może oznaczać. Jest tak zwyczajny, prosty i równoramienny, a zupełnie niedawno otrzymał świeżą warstwę lśniącej białej farby.

Po chwili źdźbła trawy rozchylają się i podbiega do niego Almondine, dysząc głośno. Kładzie się i przyciska łapę do jego piersi, jakby chciała powiedzieć: Nie rób tego więcej. Jest za gorąco na takie zabawy.

Ale on zrywa się i ucieka, a ona jest tuż za nim z pyskiem otwartym w uśmiechu.
I znowu ona biegnie przodem.
I znowu czeka na niego, kiedy on dociera na miejsce.”

To tylko jeden z nich

A wracając do historii, Edgar postanawia zabrać kilka psów, uciec z domu,  pokonać kilkaset mil aby dostać się do krainy o której słyszał, do Osady Gwiezdnych Dzieci, gdzie każdy żyje sobie spokojnie, wg własnych zasad, nikt nikomu nie wchodzi w drogę, każdy darzy się szacunkiem i każdy każdego akceptuje. W podróży poprzez amerykańskie lasy. Edgar  czuje się jak jego ulubiony bohater z książki „Księga dżungli” : Mowgli. Walczy o przetrwanie, czuje się panem siebie, przywódcą stada. Czy tam dotrze? Jak dalej potoczą się jego losy?

Książka porusza kwestię przeznaczenia, niezależności, wyboru.

„Życie jest jak rój przypadków i zbiegów okoliczności. Chwytasz się tych najszczęśliwszych – pozostałym pozwalasz przepłynąć obok”.

Pokazuje cudowną relację psa i człowieka. Książka od obyczajowej, gdzie zachowania i emocje są świetnie przedstawione i analizowane staje się trzymającym w napięciu thrillerem.

BARDZO mi się podobała.

7 thoughts on “"Historia Edgara" David Wroblewski

  1. jako przyszła surdopedagog ta pozycja jest dla mnie obowiązkowa. ;) co prawda j. migowy (a raczej migany, w końcu jesteśmy w Polsce) ukaże mi swe tajniki dopiero w październiku, ale już nie mogę się tego doczekać.
    Książka na pewno wyjątkowa, po którą sięgne bez dwóch zdań.

  2. Czekałam aż coś napiszesz. No i już wiem, że i ja ją w końcu przeczytam, bo lubię takie historie.

  3. Ja też czekałam na tę recenzję. Książka zalega u mnie na półce już pół roku chyba…

    Z innej beczki: Mary, czy masz może konto na lubimy czytać.pl?

  4. A no to jak tak, to nie będę mocno namawiać. ;)
    Chociaż muszę powiedzieć, że ja na początku też miałam takie podejście. Natomiast teraz z pasją i zacięciem tworzę półki, dodaję nowe książki i w sumie niezle się bawię! Może i Ty się kiedyś przekonasz? Póki co wysłałam Ci zaproszenie. :)

  5. Własnie przeczytałam, że to książka roku 2009 według czegoś tam. No i chyba skorzystam z kolejnej promocji w Wydawnictwie Sonia Draga.:)

Skomentuj

