„Roseanna” Maj Sjöwall, Per Wahlöö

Kiedyś zaczęłam czytanie od dupy strony że tak powiem nieładnie i chociaż w sumie poznałam dopiero jedną książkę z serii, w której występuje komisarz Martin Beck pt „Jak kamień w wodę„, dokładnie 5tą z kolei, to bardzo polubiłam tą szwedzką policję z lat 60tych. Dlatego teraz sięgnęłam po 1 część pt „Roseanna”, a za chwil kilka skończę część drugą.

Małżeństwo Maj Sjowall i Per’a Wahloo stworzyło w sumie 10 tomów z Martinem Beck’iem na których to kanwie wzorował się m.in. Mankell. Dla najwybitniejszych współczesnych kryminałów wyróżnieniem jest otrzymanie nagrody im. Martina Becka :) Tyle informacji ogólnych.

Książka ogromnie mi się podobała. Wiem, że niektórzy uważają akcję kryminałów Sjowall – Wahloo za nużące, nudne, że są tu czasem zbyt szczegółowe albo zbyt lakoniczne opisy a to charakterów postaci, a to czynności. A ja wręcz przeciwnie, uważam, że wszystko to przyprawione szczyptą humoru, czasem absurdalnego, czasem ironicznego a czasem po prostu dyskretnego, ale bardzo trafnie dopasowanego do danej sytuacji – tworzy świetną mieszankę, którą czyta się z wielką przyjemnością. Wiele razy parsknęłam śmiechem, od książki oderwać się nie mogłam, zaledwie 200 kilka stron połknęłam w jeden wieczór i natychmiast sięgnęłam po część drugą, którą też już prawie kończę – co o CZYMŚ świadczy. Może świadczy to po prostu o moim zamiłowaniu do skandynawskich kryminałów, których mamy już teraz zatrzęsienie, a może po prostu o fajnie napisanej historii.

Warto jednak sięgnąć do klasyki szwedzkiej – uśmiechnąć się na myśl o czasach kiedy nie było komórek, kiedy Martin Beck, wówczas jeszcze śledczy a nie komisarz poruszał się metrem, tramwajem albo na piechotę, kiedy każdy przesłuchiwany pochodził nie z miasta czy wsi, ale z „parafii”. Kiedy protokoły pisano na maszynie do pisania (co zresztą i u nas jeszcze funkcjonuje ;)) no dla mnie rewelacja.

Kilka słów na temat fabuły? W jeziorze Boren pojawia się pogłębiarka chwytakowa czyli maszyna która ma za zadanie pogłębić dno, tak? Jest ciepły, ładny dzień „wiał lekki kapryśny wietrzyk, po niebie leniwie przepływały obłoczki” sielanka. Ktoś sobie wędkuje, ktoś inny się opala, pogłębiarka zanurza swój czerpak w szlamie z dna jeziora i nagle… z czerpaka wystaje ludzka ręka. Znalezione zwłoki młodej kobiety, nagiej, najprawdopodobniej zgwałconej szokują szwedzką policję. Wiadomo jedynie, że jezioro Boren jest leży na trasie przepływu statków pasażerskich, gdzieś niedaleko jest jezioro Vattern połączone śluzami z innymi zalewami (tu się nieco pomotałam) – w każdym razie Martin Beck jedzie do miasteczka Motala (fotka poniżej, co by uzmysłowić te kanały wodne) aby rozwikłać sprawę morderstwa kobiety.

Czy kobieta była mieszkanką Motali? turystką? Współpraca z amerykańskim policjantem o nazwisku Kafka doprowadzi do ustalenia tożsamości dziewczyny: to Roseanna McGraw, amerykańska bibliotekarka, która udała się w podróż do Europy. Dlaczego zginęła? i kto dopuścił się tego czynu?
Po żmudnym śledztwie, naprawdę trudnym, Martin Beck już wie kto jest zabójcą. Musi teraz tylko to udowodnić. Jak? Musi  sprowokować zabójcę……

(ps. a do tego musi użerać się ze swoją upierdliwą, wiecznie zgrzędzącą żoną, którą bym kopnęła w tyłek jakbym mogła ;))

Jak dla mnie świetna książka, w ogóle nie nużąca jak niektórzy uważają. Nie spodziewajcie się pościgów, strzelania, akcji rodem z Hollywood – tu się chodzi, jeździ tramwajem, szuka budki telefonicznej, czeka….;)

Kiedyś Matras wyprzedawał serię Kryminał z Klasą wydawnictwa Amber, za jakieś grosze. Kupiłam 4 części z Martinem Beckiem. Myślę, że było warto, i że na kolejnych się nie zawiodę.

10 uwag do wpisu “„Roseanna” Maj Sjöwall, Per Wahlöö

  1. Dzięki tej promocji ja mam prawie pełną kolekcję Becka na półce:D Naprawdę ładne wydania w twardej okładce po kilka zeta:)
    Roseanne mam ciągle w planach… ciągle i ciągle… ;) a na półce stoi:P

    Polubienie

  2. Cieszę sie,że spodobała Ci się „Roseanna” :)niestety na żadne wyprzedaże sie nie załapałam, więc czekam w bibliotece na 2 z kolei powiesc z Beckiem, bo bardzo dawno temu ( o czym u siebie pisałam) zachwycił mnie „Śmiejący się policjant”, a potem „Zamknięty pokój”.

    Polubienie

  3. Skandynawskie kryminały, jak się wydaje, mają w sobie to „coś”. Hm, przy jakiejś okazji poszukam książek z tej „serii”.

    Przyjemnych trzech tygodni wolnego życzę xDDDD

    Polubienie

  4. Lubię takie rozwleczone śledztwa, dlatego uwielbiam Mankella, który jak się okazuje (czytając opinie na blogach) również wielu ludzi nuży. Pamiętam jak kupiłam wiele lat temu pierwszą książkę Mankella – zupełnie inne wydanie niż to, do którego teraz jesteśmy przezwyczajeni – za talon, który dostałam w pracy na święta (wtedy były), a wszyscy kupowali za nie szynkę itp. Ja natomiast byłam zachwycona, że można było wydać go w księgarni. Kupiłam kilka książek w tym „Fałszywy trop” – i utonęłam.
    Zapoznam się z tą serią.

    Polubienie

  5. portaceleste
    :) no właśnie. niektórzy uważają że nużące, a my że nieśpieszne :)

    szamanka30
    to też zaczęłaś od ‚dupy’ strony ;))) te częsci dopiero przede mną, chociaż Zamknięty pokój jeszcze nie wyszedł w serii Kryminału z klasą. Widziałam stare wydanie na allegro za 3 zł ale wolę poczekać na ładniejsze :))

    Edith
    Polecam. Jeśli lubisz skandynawskie klimaty.

    Luiza
    :) ta seria wydaje nie tylko Sjowall-Wahloo, również angielskich autorów, amerykańskich chyba i innych. U Szamanki czytałam recenzję kryminału z tej serii którego akcja się dzieje w RPA.
    Dziękuję, będzie przyjemnie :))

    Polubienie

  6. :) No ja Mankella też lubię. Chcę też go czytać po kolei, bo jeszcze zostały mi chyba ze 4 ksiązki z Wallanderem.
    A z tą serią się zapoznaj. Nie tylko z serią, ale z tym duetem przede wszystkim – myślę że polubisz.

    Polubienie

Skomentuj

