„Zaułek diabła” Andrew Taylor

Książka, którą chciałam mieć już od momentu kiedy pojawiła się w zapowiedziach, potem czytałam dobre recenzje, potem szukałam w niższej cenie – nie było, aż się wkurzyłam i wlazłam do księgarni po prostu biorąc ją z półki i kupując.

Od zawsze uwodzi mnie klimat mrocznego Londynu jaki pojawia się w tego typu książkach z wątkiem kryminalnym. A że tutaj mamy właśnie taki klimat, to wsiąkłam zupełnie w historię starej kamienicy przy Bleeding Heart Square 7 i jej lokatorów, którzy są postaciami tak plastycznymi i tajemniczymi, że czyta się o nich z nieustającym napięciem.

Taki pan Serridge, właściciel, niegdyś mający romans z niejaką panną Penhow, która zaginęła w niewyjaśnionych okolicznościach. Prowadzone śledztwo w jej sprawie nie było do końca jasne i tak naprawdę nie wiadomo czy panna Penhow wyjechała do Stanów, czy też została zamordowana. Policjant Narton próbuje dojść prawdy z dość marnym skutkiem, chociaż ma wiele podejrzeń.

W kamienicy pojawia się pewnego dnia dama z wyższych sfer, pani Lydia Langstone, małżonka Marcusa Langstone’a który jest co tu dużo gadać sadystą a także członkiem Brytyjskiego Związku Faszystów, który właśnie tworzy się w  Londynie w latach 30tych. Lydia ucieka od męża, co oczywiście postrzegane jest dziwnie, bo kobiecie nie przystoi, tym bardziej damie. Wprowadza się do kamienicy przy Bleeding Heart Square do swojego ojca, pana Ingleby-Lewis’a,  nic to że nie widziała go od wielu lat. Która córka chciałaby ojca alkoholika zresztą?

Lokatorem kamienicy zostaje tez młody Rory Wentwood, który związany jest z bratanicą zaginionej panny Penhow. On również prowadzi swoje małe prywatne śledztwo, ponieważ ma pewne powody. Jakie?

Wszystkich zaczyna łączyć chęć rozwiązania zagadki zaginięcia pany Penhow, również Lydię. Dlaczego?  Dodajmy fakt, że kobieta, musi nagle (na własne życzenie przecież) przestawić się na życie w obskurnej kamienicy, znaleźć pracę, nauczyć się wielu rzeczy, których w swoim wcześniejszym domu nigdy nie robiła..

Pan Serridge z kolei dostaje dziwne paczki w których znajdują się … nadpsute serca. Dlaczego i kto je wysyła? Czy ma to związek z legendą, jaka związana jest z kamienicą? Według niej kiedyś na balu jaki miał miejsce przy Bleeding Heart Square (ależ świetna nazwa w ogóle) pani domu przetańczyła całą noc z pewnym uroczym, przystojnym i nikomu nie znanym dżentelmenem. Rano, pani domu zniknęła, zostało po niej tylko… serce. Makabryczne prawda? Wg legendy z kobietą tańczył sam Władca Piekieł. Czy nadal czyha on na czyjeś życie?

Podobało mi się tu wszystko: fabuła, postacie, przemiana Lydii, wątek kryminalny, tajemnica, opisy Londynu, tło społeczne, nieco przemieszana narracja, która na początku może troszkę przeszkadzać, ale napięcie, z jakim czyta się książkę, niweluje to wrażenie. Jak ja lubię takie klimaty! Tutaj już pochwaliłam się innymi zdobyczami pana Taylora, które mam nadzieję, będą równie dobre.

„Nie chodź nocą na Bleeding Heart Square. To jest ciemne, małe, brudne, mroczne, paskudne podwórze po którym kręcą się dziwni ludzie”

Richard Harris Barham, The Ingoldsby Legends, Or Mirth and Marvels

6 uwag do wpisu “„Zaułek diabła” Andrew Taylor

  1. Podobne klimaty były w Alieniście.
    Twoja recenzja mnie przekonała, idę szukać w różnych miejscach, ciekawe, jak skończą się moje poszukiwania – tak samo jak Twoje? ;)

    Polubienie

  2. Kalio
    heheh ;) Alienisty nie znam, Zaułek Diabła nie kosztował aż tak dużo jak inne książki bo 29.90 w normalnej cenie. Gdyby był droższy pewnie dalej bym szukała. No ale.. skusiłam się. Może teraz znajdziesz gdzieś taniej. A ja uwielbiam takie klimaty.

    Polubienie

Skomentuj

