[o ksiazkach]

„Pentagram” Jo Nesbo

Pewnie większość z Was już wie, że pałam miłością niezmierną do książek Jo Nesbo i równie wielką miłością do głównego bohatera, którym jest komisarz Harry Hole. Po dwóch wcześniejszych książkach, jakie z tzw. „Trylogii z Oslo” udało mi się już przeczytać („Czerwone gardło” i „Trzeci klucz”), doszłam do wniosku, że Nesbo jest mistrzem i genialnym pisarzem. I tym razem mnie nie zawiódł.

Tytułowy pentagram pojawia się na miejscach zbrodni. Albo narysowany, albo gdzieś wyryty np. w diamencie. Dlaczego? Tajemniczy Kurier Śmierci zabija osoby w sposób dość interesujący i nie wiadomo tak naprawdę w jakim celu. I dlaczego obcina im palce? Kim jest?

Harry Hole, tym razem nie stroni od alkoholu. Ba, zdarza mu się nawet wziąć jakieś prochy tłumacząc się chęcią wizji, w której zobaczy rozwiązanie zagadki, jaką serwuje im tajemniczy Kurier Śmierci. Harry tutaj traci kontakt i z rzeczywistością po trosze i z rodziną. Ukochana kobieta odchodzi od niego, w pracy również nikt nie może dać sobie rady z jego nadmiernymi nieobecnościami, wypowiedzenie czeka już na biurku u szefostwa, a do tego znienawidzony przez Harry’ego kolega śledczy Tom Waaler próbuje wciągnąć go w jakieś nieczyste interesy.

Kim jest Tom Waaler? Kimś kto ma sporo brudnych spraw na sumieniu. Kimś kto ma pewien związek ze śmiercią partnerki Harry’ego (o czym było w poprzednich częściach), kimś na kogo Harry nie ma ciągle dowodów a z kim niestety tym razem przychodzi mu pracować w duecie. Kimś kogo postać w tej części zostaje dość dobrze przedstawiona i rozwinięta a motywy jego postępowania mają pewien cel.

Harry jest pogubiony, pełen goryczy, nie mogący uporać się z nawiedzającymi go okropnymi koszmarami z dalekiej przeszłości, któremu życie się rozwala a dno jest już bardzo blisko:

„Dzień ledwie się zaczął, a Harry już czuł się wyzuty ze wszystkich sił, jak stary umierający lew, który włóczy się za stadem, a kiedyś potrafił rzucać wyzwania obecnemu samcowi-przewodnikowi. Nigdy co prawda nie miał ambicji być przywódcą stada, lecz upadek i tak był głęboki. Mógł jedynie siedzieć cicho i mieć nadzieję, że ktoś rzuci mu ochłap.”

„Nie miał pojęcia, która godzina. Wiedział jedynie, że jest za późno. Albo za wcześnie. Że to i tak niedobry moment na to, by się obudzić. A raczej na to, żeby spać. O tej porze dnia coś powinno się robić. Powinno się pić.”

Mimo to nasz Harry ma jednak łeb nie od parady. Zaskakuje wszystkich swoją interpretacją działań Kuriera, a i mnie zaskoczył. Napięcie rośnie. Wątki są coraz ciekawsze, akcja nabiera tempa żeby w końcu…. ćśśśśś.

Niesamowita jazda, że tak się wyrażę. Fantastyczna książka.

16 thoughts on “„Pentagram” Jo Nesbo

  1. Super :)”Wybawiciela” czytałam chyba ze 2 lata temu, ale to wtedy było czytanie ‚z dupy’ ze tak powiem, bo nie po kolei i jakoś tak bez skupienia. Teraz wiedząc już o co chodzi, sięgnę jeszcze raz :) Ech. Nesbo ma talent. Naprawdę.

  2. Trzecia część serii i trzecia porcja zachwytów. A ja uwielbiam czytać serie. Czas chyba dopisać „Czerwone gardło” do listy lektur obowiązkowych:)

  3. Czyli Nesbo trzyma poziom :) Ciągle jeszcze ten cykl przede mną, ale idzie w górę na liście priorytetów.

  4. Ja również podzielam Twoje uczucia co do Nesbo i jego komisarza (choć to bardziej sympatia niż miłość w moim przypadku :)) mimo iż przeczytałem na razie „Czerwone gardło”. Ostatnio nabyłem „Trzeci klucz” i na pewno resztę przeczytam.
    Pozdro :)

  5. milvanna
    :) koniecznie :)

    Grzesiek
    ;) no u mnie też chyba raczej sympatia. Miłość to wiesz.. ;)) za dużo powiedziane, ale powiedziałabym że blisko tej sympatii do miłości :)
    Pozdrawiam

  6. właśnie czytam „pierwszy śnieg” – chyba najlepszy z serii, przede mną ostatnia część – podobno rewelacyjna; całą serię gorąco polecam… czasem tylko nadmiar postaci mnie denerwuje…

  7. Czytałam „Pentagram”, „Wybawiciela” niestety nie czytam po kolei ale jestem pod wrażeniem…

Skomentuj

