[o ksiazkach]

„Krew, którą nasiąkła” Asa Larsson

„Bo oto Pan wychodzi ze swojego miejsca, by karać niegodziwość mieszkańców ziemi, a ziemia ukaże krew, którą nasiąkła, i pomordowanych kryć dłużej nie będzie”.

Księga Izajasza 26:21, Biblia Tysiąclecia

……………
Asa Larsson, autorka „Burzy z krańców ziemi”, o której coś kiedyś pisałam, w 2004 roku wydała kolejną powieść. U nas ukazała się ona dopiero w tym roku, no ale czekać było warto. Na początku nadmienię tylko, że już niebawem ukażą się dwie kolejne części cyklu z Rebeką Martinsson, młodą prawniczką, pochodzącą (podobnie jak autorka) z miejscowości Kiruna w północnej Szwecji:  „I tylko czarna ścieżka” i „Aż gniew twój przeminie”.

Rebeka Martinsson (znana już z poprzedniej książki) to młoda, energiczna kobieta, pracująca w znanej kancelarii adwokackiej w Sztokholmie. Dawno temu wyniosła się z rodzinnego miasteczka. Powodem były dramatyczne okoliczności w których to Rebaka zabiła 3 osoby w obronie własnej. Od tamtej pory wspomina Kirunę jako przeklęte miejsce, które uwiera jej duszę i do którego nie może wrócić, ale jednocześnie tego chce. Nadarza się okazja. Jeden z prawników i akcjonariuszy kancelarii – Torsten – wybiera się do Kiruny w celu nawiązania współpracy z parafiami i przedstawienia im oferty pakietu prawniczego, ponieważ parafie aktualnie są samodzielnymi jednostkami z własną odpowiedzialnością finansową. Rebeka, jeśli chce, może jechać z nim.

Kiruna to piękne miasteczko, z tego co podaje nam Wikipedia : „Miasto w północnej Szwecji w regionie Norrbotten, w gminie Kiruna (największe w krainie Laponii) ok. 18 tys. mieszkańców, bogate złoża rudy żelaza, stąd anomalia magnetyczna. Nazwa miasta pochodzi od białej pardwy, nazywanej przez Lapończyków giron. Miasto to leży na brzegu jeziora Luossajärvi. W mieście znajduje się drewniany kościół, wzorowany na lapońskim namiocie. Część malowideł we wnętrzu świątyni zostało stworzonych przez księcia Eugena. Pod ziemią znajduje się muzeum kopalni. W nieużywanych już podziemnych chodnikach hoduje się grzyby shiitake”.

To tutaj znajduje się Lodowy Hotel, a kościół w centrum miasta prezentuje się równie okazale.

Surowe piękno miasteczka zakłóca brutalne morderstwo pani pastor Mildred Nilsson. Bestialskie i okrutne. Nie wiadomo z jakiego powodu ani kto mógłby to zrobić, bo przecież pani pastor była dość lubianą osobą. Lubianą choć uważaną za lokalną feministkę i trochę dziwaczkę, która bawi się w głupoty zakładając fundację w celu ochrony życia pewnej wilczycy… Przedstawiciele Kościoła proszą Torstena i Rebekę o rozmowę z mężem zamordowanej i obarczają Rebekę kluczem do pewnego sejfu, o którym nie wie policja prowadząca śledztwo, a konkretniej komisarz Anna Maria Mella, znana również z poprzedniej książki Asy Larsson.  Rebeka chcąc nie chcąc wmiesza się w śledztwo i dodatkowo ….. w poważne kłopoty. Czy uda się wspólnymi siłami znaleźć mordercę?

Narracja prowadzona jest z perspektywy kilku bohaterów, a wiele ciekawych postaci się tu przewija: mąż zamordowanej pastor – Eric, Mimmi – pracownica knajpy, komisarz Sven Erik, Lisa – przewodnicząca organizacji kobiecej „Magdalena”…. każda z postaci jest ciekawa, każda ukazuje nam swoje emocje. A co najciekawsze chyba, pojawiają się również króciutkie rozdziały, gdzie główną bohaterką jest … wilczyca. Świetne. Jest klimat, jest napięcie, jest doskonały obraz małego miasteczka, jest ciekawie zbudowana intryga, ale przede wszystkich to dobre studium ludzkich charakterów wraz ze wszystkimi zawiłościami.

Bardzo polecam, tylko warto zacząć chyba od „Burzy z krańców ziemi”, żeby wczuć się w klimat i przywitać się z postaciami, które tutaj przewijają się w mniej lub bardziej znaczący sposób.

12 thoughts on “„Krew, którą nasiąkła” Asa Larsson

  1. Klimat małego miasteczka, napięcie, ciekawi bohaterowie – na pewno poszukam. Ale zacznę od „Burzy…”, bo nie czytałam.
    Ostatnio zmagam się z chorobą, wiele czasu spędzam w poczekalniach lekarskich, mniej w internecie i teraz dopiero widzę, że tu u Ciebie troszkę inaczej – ładnie. :)

  2. Ale zmiany! Najpierw myślałam, że znów Internet mi wariuje i wyświetla strony w innym formacie, bo jak czytałam poprzedniego posta, to było „po staremu”:) Czytelniej jest teraz, podoba mi się – ja jestem na TAK:)
    A „Burzę…” sobie odnotuję, bo mnie zainteresowałaś:)

  3. Kiedyś mi już wspomniałaś, że spodobałaby mi się ta autorka. I mam ją na uwadze. Nawet gdzieś w jakiejś księgarni będąc (nie w empiku!) wzięłam sobie reklamówkę tej książki. Hm… jak nazwać tą małą papierową, kilkukartkową niby książeczkę z fragmentem książki, jakąś notką biograficzną i rekomendacjami? No, w każdym razie mam tą reklamówkę i z tego, co w niej przeczytałam, to stwierdzam, że podoba mi się. ;)

  4. matylda – jak nazwac? a nie wiem, katalog? chyba nie, zapowiedz? pierun wie :D w każdym razie wiem że nie miałaś za bardzo do czynienia z kryminałami skandynawskimi a tak sobie pomyślałam kiedyś że by Ci się to spodobało :) no ale – nie spróbujesz sie nie dowiesz :) ja w każdym razie polecam . „Burza z krańców ziemi” jest do dostania w jakiejś taniej książce albo na allekro po dość niskich cenach – z tą nową, już gorzej.

  5. Intrygująca książka i recenzja. Z przyjemnością ją przeczytam:)
    Świetny szablon. Podoba mi się znacznie bardziej niż ten wcześniejszy:D
    Pozdrawiam!!

  6. Wiedziałam, że skądś mi się kojarzy te nazwisko.
    Książkę „Burza z krańców ziemi” kiedyś dorwałam na promocji, za jedyne 7 zł i o niej zapomniałam.. co dziwne cenę dalej pamiętam xD , ale dzięki za przypomnienie :) Co do nasiąkniętej krwi to poszukam jak zmierzę się z burzą ;)

    Pozdrówki !

  7. Po „Burzy…” jestem zwolenniczką pisarstwa Asy i tematyki,którą podejmuje w swoich powieściach.

Skomentuj

