„Wspinaj się po tęczy i nie rozważaj co będzie, gdy ustanie deszcz lub zajdzie słońce, gdy zniknie tęcza…”

„Starałem się ukazać bogactwo wzruszeń i doznań jakich mogą góry dostarczyć współżyjącemu z przyrodą człowiekowi. Nie od gór to jednak zależy lecz od wartości, jakie tkwią w człowieku. Trzeba je rozwijać…Dla jednych góry są tylko rumowiskiem głazów, dla innych najwspanialszą architekturą ponad przemijaniem i trwaniem, dla innych wiecznym niedosytem i niespełnieniem. Czym będą dla Was – od Was tylko zależy. Kochajcie je -będą coraz piękniejsze!…”

Władysław Krygowski

Dawno nie było o górach, a znalazłam w mojej przepastnej biblioteczce książki tego autora :”W litworowych i piarżystych kolebach” i „Góry mojego życia” (aż dwa egzemplarze tej ostatniej, jakim cudem?).

Poszukuję  „Wspinaczki po tęczy” i „Góry i doliny po mojemu”.

Wspomniałam, bo warto a niebawem napiszę więcej. Może powinnam napisać notkę świeżo po lekturze którejś z książek… ale nie mogłam się powstrzymać. Czasem tak jest, że podczytuje się coś wyrywkowo dla uspokojenia myśli, a poetycki język pana Krygowskiego tak właśnie wpływa. Praca w dniach ostatnich mnie całkowicie pochłania i umysł potrzebuje odpoczynku.

Dla zainteresowanych osobą pana Władysława Krygowskiego, strona „Poetycka wizja gór w prozie Władysława Krygowskiego” z mnóstwem cytatów.

„…gdy tak chodzimy górami, wododziałami, doliną i wierzchowiną – nie spotkamy jednak żadnej prawdy jeśli nie idziemy do człowieka… I to jest chyba najgłębszy sens naszego wędrowania

…………

„Władysław Krygowski (ur. 28 stycznia 1906 r. w Krakowie – zm. 4 kwietnia 1998 r. tamże) – prawnik, adwokat, pracownik i działacz polskich organizacji turystycznych, publicysta, znawca polskich Karpat, autor przewodników górskich i książek poświęconych górom, jeden z najbardziej zasłużonych dla rozwoju polskiej turystyki górskiej i kształtowania jej etosu”. (wikipedia.pl)

Skomentuj

