krótko

Czytam „Dzienniki gwiazdowe” Lema i jestem…. zachwycona :) Nie dość, że pisze mądrze to i zabawnie. Szkoda, że w szkole „Dzienniki gwiazdowe” nie był lekturą, bo na pewno zachęciłyby mnie mocno do polubienia twórczości Stanisława Lema. Więcej niebawem :) Teraz tylko cytaty: 

„Za starożytnym objawieniem Bóg wciąż się wtrącał do wszystkiego. Dobrych do nieba brał żywcem, złych siarką polewał, za byle krzakiem siedział, i dopiero potem zaczęło się oddalanie, Bóg tracił naoczność, wielokształtność, brodatość. Znikły szkolne pomoce cudów, demonstracyjne poglądowe przesiedlenia demonów w capy i kontrolne wizytacje anielskie.”

„Dziad ów, Jeremiasz Tichy, jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli naszego rodu. Wychował się w domu starszego brata, Melchiora, słynącego z pobożności cybernetyka i wynalazcy. Poglądów niezbyt radykalnych, nie pragnął Melchior zautomatyzować całej służby bożej, a jedynie chciał przyjść z pomocą najszerszym rzeszom kleru, skonstruował tedy kilka niezawodnych, szybko działających i prostych w obsłudze urządzeń, jak anatemator, ekskomunikator oraz specjalny aparat do rzucania klątw z biegiem wstecznym (dla ich odwoływania). Prace jego nie znalazły, niestety, uznania tych, dla których działał, co więcej, osądzono je jako heretyckie; z właściwą sobie wielkodusznością udostępnił wówczas miejscowemu proboszczowi prototyp ekskomunikatora, umożliwiając tym eksperymentalne jego wypróbowanie na sobie samym. Niestety, nawet tego mu odmówiono. Zasmucony, rozczarowany, zrezygnował z dalszych prac w obranym kierunku i przerzucił się – tylko jako konstruktor – w sferę religii Wschodu. Do dziś znane są zelektryfikowane przezeń buddyjskie młynki modlitewne, zwłaszcza modele wysokoobrotowe, osiągające do 18 000 pacierzy na minutę.”

7 uwag do wpisu “krótko

  1. Uwielbiam Dzienniki gwiazdowe, zresztą Ulubiony Anglik też. Czytał, bo przetłumaczyli na angielski. Moja ulubiona to podróż 14 i 20 (chyba, ta z sepulkami i programem TEOHIPHIP), a UA lubi nabardziej tę pierwszą, w której występuje Tichy z różnych dni tygodnia… MAm w domu książkę, chyba sobie ją przywiozę, bo uwielbiam je podczytywać. Natomiast muszę kupić Cyberiadę, bo nie znam całej… A Lema wyobraźnia mnie po prostu oszałamia, te pomysły, co za dowcip..!

    W ogóle ja książki Lema uwielbiam, ale głónie te śmieszna. Aha, i „Opowieści o pilocie Pirxie”: – czytałaś może?

  2. :) ja nigdy wczesniej Lema nie czytałam. Dzienniki gwiazdowe to pierwsza książka jaką czytam, bo polecono mi że najlepiej od tego zacząć. Wymiękam. Ta podróż w której Tichy występuje z różnych dni tygodnia mnie rozwaliła, parskałam smiechem co chwila, latająca wołowina po orbicie, tlum w rakiecie tego samego Tichego z róznych dni a potem tygodni minut… masakra… Poza tym jestem dopiero na poczatku, teraz czytam o poszukiwaniach statku o nazwie „Bożydar”. Co za wyobraźnia!! :))) Już teraz wiem, że następną książką będzie Cyberiada bo wnoszę że w podobnym stylu jest, trochę pogrzebałam w necie..
    Genialne!

  3. On mam więcej takich tekstów, a wyobraźnia taka, że chyba mu uszami musiało parować. Aha, zapomniałam, uwielbiam ten rodział o pralkach…Jak masz fajnie, że to jeszcze wszystko przed tobą…. I sepulki…! :D Zazdroszczę. Życzę dużo porykiwania ze śmiechu.

    „Opowieści o pilocie Pirxie” są zupełnie inne, świetne, ale w innym stylu. Też polecam. Ale Dzienniki to moja ukochana lektura…

  4. Ja ogólnie za fantastyką nie przepadam, ale Lema bardzo lubię, czytałam „Solaris”, opowiadania i „Wysoki zamek” i na pewno jeszcze nie raz wrócę do jego prozy. „Dzienniki gwiazdowe” też bardzo chętnie przeczytam, bo z tego co widzę, to zupełnie inna lektura :)

  5. jeszcze , bo ostatnio nie mialam głowy do czytania. jakies przeziebienie paskudne mnie rozłożyło, wieczorem gorączka wiec nie bardzo mogłam czytać… wczesniej praca.. ale nadrobię :) jak dojdę do pralek, dam znac :)))

Skomentuj

