[nabytki] · [o ksiazkach]

nabytki

Kolejna partia książek zasiliła półki. Już pisałam, że należałoby mi ‚zabrać’ internet i jeszcze nie wypuszczać na miasto, bo zawsze skręcę do antykwariatu. Taki odruch już :)

Urlopowanie sprzyja czytaniu, natomiast nieco mniej pisaniu o książkach. Urlopowanie sprzyja również porządkowaniu, ogarnianiu spraw i rzeczy, przemieszczaniu się z miejsca na miejsce, czas upływa szybko, sny są spokojniejsze, lub też jeśli nie, to szybciej zapominane.

A propos przemieszczania się (niekoniecznie daleko) Hesse napisał w swoich szkicach zatytułowanych: „Księga obrazów” (jej brakuje na stosie, bo jeszcze nie dotarła do mnie):

„Dlaczego rok w rok przebywamy tyle mil tam i z powrotem, wdzięczni i radośni stajemy przed budowlami i obrazami z bogatszych czasów, z ciekawością i zadowoleniem przyglądamy się życiu obcych ludów, które nic a nic nas nie obchodzą, gwarzymy w pociągach z obcymi ludźmi i w samotności nasłuchujemy ruchu ulicznego obcych metropolii?”.

Chodziło mu o zdolność tzw „czystego patrzenia”, niczym nie zmąconej kontemplacji, chłonięcia, obserwowania bez konkretnego celu, nie dla zaspokojenia wiedzy czy jakichś wyższych celów. Ot, zwykłe przystanięcie na chwilę, spojrzenie, zatrzymanie w sobie obrazu, zjednoczenia się ze światem:

„Teraz nie jestem poszczególną jednostką, żadną osobowością, żadną troskliwie odosobnioną i rozróżnioną istotą, lecz po prostu dzieckiem ziemi, które nie ma własnych myśli ani pragnień czy trosk, a z oddaniem przygląda się większemu, bogatszemu życiu przestworzy i wód, chmur i fal”.

(cytaty z internetu, książki nie mogę się doczekać).

11 thoughts on “nabytki

  1. O, podoba mi się ten stosik. To nieliczny blogowy stosik, który sama chętnie przygarnęłabym.
    Ja się wybieram „na zakupy” we środę, już przytupuję z nogi na nogę i mam upatrzone książki:D

  2. Hmmm, ten widok dobrze obrazuje Twoje ostatnie wynaturzenia ;) nt. „wakacyjnych czytadeł”… Hemingway, Cortazar, Capote, Gombrowicz… Lekko i przyjemniej miało być, dorzuciłabyś chociaż obok książek jakiś półmisek oliwek, co? :D I Bradbury idzie na pierwszy ogień (hehe, ładnie mnie się zamknęło z inną jego znaną powieścią) – to rozkaz ;D

  3. No… same lekkie lektury, jak nic tylko takie na urlop i leżaczek :))
    Bradbury – no możliwe że pójdzie na pierwszy ogień, chociaż mam jeszcze „Październikową krainę” ale to może bardziej zostawić na październik :D

  4. Agnes Grey, bo kiedys sobie obiecałam, a teraz pomyślałam, że czemu nie,
    Czarne Mleko, bo strasznie do mnie przemówiło, kiedy słyszałam fragmenty w Dwójce i
    Pana Kuleczkę, jedną z dwu części, których jeszcze nie mamy (dla dziecka). Ale gdybym miała forsy jak lodu… uchuchu! Drżyjcie księgarnie!
    Ostatnio kupiłam w antykwariacie fajne stare wydanie Czarodziejskiej Góry – to nowe, z małymi literkami i ciężkie jak słoń, może się zawstydzić i iść do konta;)

  5. Ta Grey to jakiejs Bronte?
    Zazdroszczę Czarodziejskiej Góry, kiedys chciałam to nowe wydanie z Muzy ale nie dosc że cegła to faktycznie ma bardzo drobnym maczkiem tresc i zle się czyta, jak tak popróbowałam w ksiegarni, zreszta drogie jak cholera. Muza wydała też Opowiadania i Doktora Faustusa, ale w ten sam deseń, więc odpusciłam i poszukuję starych wydań. W antykwariatach można nieraz wygrzebac cudeńka… :)
    Czarne mleko to Safak, bodajże? Mam jakies dwie jej ksiazki nieprzeczytane :D jak i wiele innych które na półkach zalegają…. Wystrzegam się jakichs większych zakupoów teraz, procz jakichs tam ktore oczywiscie chciałabym miec… ale i tak jest to niewielka ilosc. Trzeba się wziąć za te nieprzeczytane, bo inaczej to zgłupieję :d Pozdrawiam :) i udanych zakupów.

  6. Ja właśnie jestem po skończeniu Yrsy:) Dobra jest, jak zawsze, troszkę inna, ale zawsze to Yrsa:)

Skomentuj

