„Siedzę i słucham ciszy”

„Potrzebny mi jest towarzysz. Potrzebna mi jest bliskość pokrewnego człowieka. Pragnę jakiejś poręki świata wewnętrznego, którego istnienie postuluję. Wciąż tylko trzymać go na własnej wierze, dźwigać go wbrew wszystkiemu siłą swej przekory – jest trudem i udręką Atlasa. Czasem zdaje mi się, że tym wytężonym ges­tem dźwigania trzymam nic na swoich barkach. Chciałbym móc na chwilę złożyć ten ciężar na czyichś ramionach, rozprostować kark i spojrzeć na to, co dźwigałem”

Bruno Schulz, Księga listów, list do Tadeusza Brezy

Niedawno minęło 70 lat od jego śmierci. Mało kto chyba odnotował. Niewiele było w internecie (a może po prostu nie widziałam). Wstyd mi nieco, bo nie czytałam kompletnie niczego. Nic. Czas chyba to nadrobić, bo cytaty jakoś mi bliskie mocno…

„Cóż można począć w takim świecie? Jak nie zwątpić, jak nie upaść na duchu, gdy wszystko jest zamknięte na głucho, zamurowane nad swoim sensem, i wszędzie tylko stukasz w cegłę, jak w ścianę więzienia?”

Bruno Schulz – Sanatorium pod klepsydrą

9 uwag do wpisu “„Siedzę i słucham ciszy”

  1. Mera, jeszcze będą z Ciebie ludzie :) Schulz jest naszym skarbem narodowym i nie ma w tym stwierdzeniu ani krzty przesady.

    Na zewnątrz się trochę dzieje, a w internecie, wiadomo, cisza na temat Schulza – tylko akurat ta zła cisza :)

  2. W internecie … jest za dużo wszystkiego ale chyba nie tego co dosć ważne. Szkoda.
    Jeszcze będą ze mnie ludzie ;)))) to prawda, kiedys może cos się ze mnie urodzi. Cały czas się staram.

  3. O, Mary, wchodzisz w czytelniczą magię. Też niby mam w zasięgu, ale wiadomo – nie czyta się wciąż. Choć jestem nieustająco w aprobacie.
    Schulz i jeszcze Wojciech Jerzy Has, który zekranizował (genialnie!) „sanatorium pod Klepsydrą”.
    Cytaty piękne.
    A wiesz, mnie się zdaje, że ostatnio zadziwiająco dużo Schulza na blogach. Oczywiście, z nowościami nie wygra, ale skąd to się bierze, że jednak jest? No z magii.
    Vide: środowy cykl Nutty albo ostatnio u Anki (w Czytankach). A do tego fale komentarzy.
    Czyżby skarb narodowy, faktycznie?
    Pozdrawiam! Nie zagub się w jesieni!

  4. Co do blogow – u Nutty i Anki widziałam, ale to wszystko a w zalewie 4734535 blogów to kropelka.. ale ja też niewiele blogów odwiedzam mogę się mylić, mogę źle oceniać. W każdym razie warto byłoby aby jakies wydawnictwo wydało jego prozę raz jeszcze,bo ciężko dostać chyba ….Pozdrawiam

  5. Nooooooo! Podpisuje się kopytami! Piszcie ludzie, niech nam wydadzą Schulza w pięknej formie celulozowej :)

  6. Dostać można, ale tak nijak wydane, np. przez Zieloną Sowę w stylu „lektury szkolne” . „Księga listów” jest taka piękna, a utworów nie ma…

Skomentuj

